logo
Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat.

Blog

Home / Advertorial  / MOJO in FOKUS Retail – Interieurconcepten voor retail- & hospitalitysector

“Mensen zullen misschien vergeten wat je hebt gezegd of gedaan, maar nooit hoe je hen liet voelen”

Knack-Fokus-Retail-Feb23

Mojo op pagina 7 in Fokus Retail

Of het nu om producten, diensten, museumbezoeken of restaurants gaat: vandaag draait alles in de eerste plaats om de ervaring. Als shopper relation agency is dat waar Mojo voluit op inzet. Met hun innovatieve interieurconcepten voor de retail- en hospitalitysector willen ze ruimtescreëren die perfect aansluiten bij de hedendaagse verwachtingen van de klant.

 

Pascal Libyn, managing partner van Mojo, begint het gesprek met te benadrukken dat hij en zijn team met beide voeten op de grond staan. Een wat ongewoon statement, lijkt ons, maar hij maakt meteen duidelijk waarom. “Daarmee bedoel ik dat onze designs en concepten altijd in functie van de klant staan. De ondernemer en zijn brand of zaak staan altijd centraal. Het is namelijk in die zaak of dat restaurant dat de consument fysiek in contact komt met het merk. Dat is en blijft de belangrijkste manier om met mensen te connecteren en langetermijnrelaties met de shopper aan te gaan.”

 

Heel wat touch points

Voor Mojo gaan sterke hospitality- en retailconcepten verder dan mooie of innovatieve designs en functionaliteiten ontwerpen. “Dat komt natuurlijk omdat de concurrentie met webwinkels en food delivery steeds groter wordt”, gaat Pascal verder. “Let wel, ik geloof sterk in een hybride model en ben ervan overtuigd dat fysiek winkelen en op restaurant gaan nooit zullen verdwijnen – fysiek en digitaal zullen wel steeds meer met elkaar integreren. Maar het is dan wel een absolute must dat de merken op een zo mooi en overtuigend mogelijke manier fysiek tastbaar worden gemaakt. Dat kan via heel wat touch points: de winkel zelf, een shop in een shop, een stand op een beurs, een showroom, een restaurant of café, noem maar op. Daarbij streven we ernaar om er met onze concepten bovenuit te springen. Daarmee bedoel ik niet per se via spectaculaire designs, maar vooral door realistisch en – vandaag belangrijker dan ooit – zo duurzaam mogelijk te werken. Ik zeg soms al lachend: wij ontwerpen niet om op de cover van een magazine te komen, maar om de bottomline van onze klanten te verbeteren. En komen we bijgevolg op de cover van een magazine, zoveel te beter (lacht). Maar het moet dus vooral renderen voor de klant.”

Formules à la carte

“Wij zijn trouwens een van de weinige designbureaus die ook maximaal oog hebben voor de functionele en operationele kant van het project. Je kunt de klant wel de spreekwoordelijke gouden bergen beloven, maar het moet wel nog altijd gerealiseerd kunnen worden binnen de vooropgestelde budgetten én bovendien werkbaar zijn. Daarom staan wij niet alleen in voor het ontwerp, maar ook voor de fysieke realisatie van de concepten. Eigenlijk bieden wij én strategisch advies én creatieve, conceptuele uitwerking én realisatie. Klanten kunnen kiezen voor dat hele traject, maar ook formules à la carte zijn perfect mogelijk. Wij streven naar duurzame relaties met onze klanten, waarbij we constant op zoek gaan naar updates, innovaties of aanpassingen, zodat het concept blijft leven. Zo leren we ook het DNA van de klant steeds beter kennen. “Die opvolging is trouwens nodig, want waar retail- en hospitalityconcepten vroeger nog zo’n tien jaar meegingen, is dat vandaag nog drie à vijf jaar. Je moet dus wel constant bij de les blijven.”

Designbureau met chef-kok in dienst

Leuk om weten: in het team van Mojo zitten niet alleen een artdirector, illustrator en technisch ontwerpers, maar ook een… chef-kok. “Dat is heel handig bij het ontwerpen van hospitalityconcepten”, lacht Pascal. “Eigenlijk is het een beetje een uit de hand gelopen hobby van een van onze partners, maar het helpt natuurlijk wel om écht te begrijpen hoe het er in horeca en hospitality aan toegaat. Zo weten we maar al te goed hoe hoog de personeelskosten kunnen oplopen in de horeca en hoe cruciaal tijdsefficiëntie er is. In onze ontwerpen houden we bijgevolg maximaal rekening met de looplijnen, of met een experience die het met minder mensen doet. Het fijne is wel dat de meeste principes uit retail doorgetrokken kunnen worden naar hospitality en omgekeerd.”

Tot slot nog iets over de tagline van Mojo. Dat is een quote van Maya Angelou: People will forget what you said, forget what you did, but people will never forget how you made them feel. Vrij vertaald: mensen zullen misschien vergeten wat je hebt gezegd of gedaan, maar nooit hoe je hen liet voelen. Wat de managing director daar precies mee bedoelt, willen we nog graag weten. “Mensen onderdompelen in de brand van onze klant: dat is waar wij naar streven. Zo eenvoudig is het.”

 

Pascal Libyn

Pascal Libyn

Managing partner Mojo

hello@mojo.be

 

Lees hier meer over retail in het magazine van Fokus Retail – Feb23

Meer info over het magazine Fokus Retail

 

Go back to the homepage